Burgemeesters van 129 Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek roepen de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt op om te stoppen met het tolplan voor alle Duitse wegen.
Dat doen ze donderdag op een bijeenkomst in het Twentse Glanerbrug, waar de burgemeesters een resolutie met die strekking ondertekenen.
De burgemeesters wijzen op de grote nadelen van tolheffing voor toerisme, arbeidsmarkt en de samenwerking van ziekenhuizen en onderwijs. Ze vertegenwoordigen gemeenten in een groot deel van Overijssel, Drenthe, de Achterhoek en delen van de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, die samenwerken in Euregio.
Op de bijeenkomst in Glanerbrug zetten 30 burgemeesters een handtekening. De andere burgemeesters doen dat later. Grote gemeenten als Münster (Duitsland) en Enschede hebben al getekend.
In de vijf andere Euregio-gebieden langs de grens bestaan volgens een woordvoerster van Euregio soortgelijke initiatieven tegen de Duitse tolplannen.
Tol in Duitsland: 10 of 20 euro voor kort verblijf
De Duitse regering is van plan tol te heffen ter bekostiging van verbeteringen van de infrastructuur. De heffing gaat voor alle wegen gelden, dus niet alleen voor de Duitse snelwegen. Buitenlanders kunnen voor het gebruik van het Duitse wegennet via internet vignetten bestellen en betalen.
De Duitse verkeersminister Dobrindt wil twee varianten voor kort verblijf aanbieden: een 10-dagenvignet voor 10 euro en een 2-maandsvignet voor 20 euro. Wie drie weken op vakantie gaat in Duitsland, zou dus met 20 euro tol moeten uitkunnen.
Meest complex is het jaarvignet. Dat wordt gekoppeld aan milieueisen, grootte en bouwjaar van de auto. De Duitse minister rekent op een gemidelde prijs van 88 euro. Voor buitenlanders wordt de maximale prijs in het geval van benzineauto’s 103,04 euro en voor diesels 112,35 auto.
Duitse minister tegen tol aan grens Nederland
De tolplannen van Dobrindt stuiten op veel politieke weerstand. Coalitiepartijen CDU en SPD zien veel haken en ogen aan het stokpaardje van de Beierse christendemocraten. Ook eurocommissaris Siim Kallas en de wetenschappelijke dienst van de Bondsdag protesteren tegen het voorstel.
Rechters van het Duitse grondwettelijk hof in Karlsruhe vielen eerder deze week al over het voornemen om Duitsers te compenseren via lagere wegenbelasting. Dat zou niet in overeenstemming zijn met Europees recht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl